7 ознак поломки генератора…
Діагностику і ремонт генератора Ви можете зробити на нашому СТО «Автотрейд-Сервіс» по вул. Смілянська, 137
Генератор — один з найважливіших компонентів будь-якого автомобіля, поломка якого гарантовано може зупинити ваш транспортний засіб всього за кілька десятків кілометрів шляху. Будь-яка несправність цієї деталі вимагає негайного втручання. В іншому випадку машині нерідко загрожує дорогий ремонт. Важливо вчасно помітити й усунути несправність генератора. Ми нарахували сім симптомів поломки, які допоможуть вам в цій нелегкій справі.
Пристрій генератора
Перш ніж говорити про симптоми поломки, незайвим буде згадати про те, як влаштований і функціонує генератор змінного струму. Ця деталь складається з алюмінієвого корпусу, всередині якого знаходиться котушка статора і ротор на підшипниках. Вал ротора запускається в рух приводним ременем від колінчастого вала двигуна. Змінний струм, що знімається з обмотки статора, перетворюється в постійний потужним діодним випрямлячем. Вугільні щітки передають на ротор керуючий струм від регулятора напруги. Завдяки його роботі генератор постійно виробляє близько 13,8-14,7 вольт на виході, незалежно від оборотів двигуна. Цей струм йде на заживлення бортової мережі автомобіля і служить джерелом підзарядки акумуляторної батареї. Поломка генератора або неправильна його робота призводить до швидкої розрядки акумулятора або повного виходу його з ладу, в результаті машина знеструмлюється і позбавляється можливості самостійно пересуватися в просторі.
Несправності генератора
Всі несправності генератора умовно можна розділити на дві групи — механічні та електричні. До перших належить руйнування корпусу пристрою, поломка кріплень, підшипників, притискних пружинок щіток, обгінної муфти або шківа і інших деталей, а до других — обриви і замикання обмотки, поломка діодного моста і реле-регулятора, знос вугільних щіток. Загальних ознак негараздів, що приближають неприємності з генератором кілька — це тьмяні або мерехтливі фари, проблеми з запуском двигуна і підморгування або постійне горіння контрольної лампи на панелі приборів.
Акумулятор і генератор автомобіля працюють в тандемі. При цьому саме генератор є основним джерелом живлення електричної мережі, акумулятор ж виступає в якості резервного джерела енергії і потрібен в першу чергу для запуску двигуна і живлення електронних пристроїв при незаведеному моторі.
Несправності генератора виявляються по-різному, проте в більшості випадків вони не приходять раптово; у водія є час, щоб помітити прийдешню поломку і мінімізувати неприємності.
1. Складнощі при пуску двигуна
Однією з вірних ознак поломки генератора — невпевнений пуск двигуна автомобіля. Коли генератор перестає працювати правильно, акумулятор недоотримує заряд і втрачає можливість нормально прокручувати стартер. Розряджений акумулятор — як правило, прямий наслідок поломки генератора. При цьому батарея може не тільки недоотримувати заряд, а й навпаки перезаряджатимуться. Відбувається це через поломки електронного блоку реле-регулятора: генератор видає більший струм, ніж потрібно, а це призводить до википання електроліту і швидкого виходу з ладу акумулятора. Відзначимо, що багато сучасних автомобілів перестають заводитися, коли напруга в бортовій мережі опускається нижче 12 вольт. При цьому батарея здатна прокручувати стартер.
2. Тьмяний або мерехтливе світло фар
Другий симптом стає помітний в темний час доби. Фари автомобіля починають світитися тьмяно, або змінюють ступінь яскравості в залежності від оборотів двигуна і навантаження на електричну систему. Така поведінка освітлювальних приладів недвозначно натякає, що потрібно терміново провести ревізію і діагностику генератора і його приводного ременя — пристрій не справляється з покладеним на нього навантаженням. Також неполадки можна помітити по підсвічуванню панелі приборів і приладів освітлення салону — всі вони точно так само змінюють яскравість.
3.Горить піктограма на панелі приладів
Палаюча або мерехтлива піктограма у вигляді акумулятора на панелі приборів говорить про те, що у вашої машини серйозні проблеми — акумулятор більше не заряджається належним чином. Бортова система самостійно попереджає водія, що автомобіль довго не проїде. Як правило, мова йде про декілька десятків кілометрів — машина зможе їхати рівно до тих пір, поки батарея не розрядиться повністю і не перестане давати іскру на свічках запалювання. У такій ситуації багато що залежить від стану самого акумулятора, а також від кількості і потужності задіяних споживачів. Постарайтеся відключити все зайве, в тому числі музику, фари, електрообігрів і навіть вентиляцію салону, і прямуйте в найближчий автосервіс або вимкніть двигун і викликайте евакуатор. Багато сучасних акумуляторів приходять в повну непридатність після першого ж глибокого розряду.
4. Свистить приводний ремінь
Нерідко з-під капота непрогрітого автомобіля чується неприємний свист. Він виникає в разі якщо приводний ремінь, що приводить в рух ротор генератора, натягнутий слабо. Необхідно встановити причину слабкого натягу ременя і усунути несправність. В іншому випадку генератор НЕ буде обертатися з належною швидкістю і нормально заряджати акумулятор. На багатьох сучасних автомобілів цей же ремінь пускає в хід і інші пристрої, наприклад, насос гідропідсилювача керма і компресор кондиціонера, і натягується автоматично. На більш простих моделях автонатяжітель не передбачений конструкцією — з часом ремінь розтягується і вимагає ручного регулювання натягу.
5. Ремінь перегрівається або руйнується
Характерний димок і неприємний запах від приводного ременя, або відшарування від нього доріжок і шматків гуми — ознака підклинювання якогось навісного агрегату (в тому числі генератора), або обвідних роликів. На деяких моделях обрив приводного ременя не просто призводить до відключення генератора, але також стає причиною набагато більш серйозних бід (уривки можуть потрапити під ремінь приводу ГРМ, що призведе до порушення фаз газорозподілу або поломки двигуна). Якщо ремінь перегрівається або мимовільно руйнується, перевірте шків генератора — він повинен обертатися легко і не перекошуватися під навантаженням.
6. Дзвінкий або шарудить звук з-під капота
Усередині генератора встановлені підшипники кочення. Ці деталі відчувають високі навантаження і працюють в умовах підвищених температур. Ресурс їх відносно невеликий. Після деякого часу ці деталі сильно зношуються і втрачають мастило, що призводить до появи шуму, перекосу і підклинювання ротора, або до повного руйнування підшипників. Ще однією причиною шуму може бути зношена обгінна або демпферна муфта. Вона також працює відносно недовго, може деформуватися і перестати виконувати свою функцію. Обидві несправності неможливо усунути без зняття і розбирання генератора.
7. Електричний гул
Дещо іншим стає характер сторонніх звуків в разі замикання обмотки статора. Виявляється він характерним електричним виттям, подібним до того, який виходить від електродвигунів громадського транспорту — тролейбусів, трамваїв або електричок.
Вирушаючи в далеку подорож, особливо в слабозаселені і важкодоступні місця, переконайтеся в справності генератора вашого автомобіля. Його поломка не менше підступна, ніж несправність коробки передач або обрив ременя ГРМ. Самостійно вирішити проблему в дорозі без наявності спеціального інструменту, запасних частин і досвіду ви просто не зможете. Тому прийміть за правило хоча б раз в 100 тисяч кілометрів пробігу проводити дефектовку і ремонт генератора зі зняттям з автомобіля. Зробити це можна самостійно, але набагато зручніше і швидше скористатися послугами спеціалізованих СТО. Допомога професіоналів в такому питанні буде не зайвою.